Om man har blivit utsatt för förkastelse och blivit på ett eller annat sätt övergiven som barn, kan man känna sig som ett hopplöst fall. Såren och tomrummet på insidan kan leda till självskadebeteende eller aggressivitet mot andra. Man kanske tror att det inte finns någon väg ut, och känner sig dömd till att leva med smärtan resten av livet. Toni Edengren är en av dem som varit där och vet hur det är att leva med förkastelse. Ändå är han idag  en varm, glad ung man, som vet att han är älskad av Fadern. Kärleken har lagt en brand i hans hjärta  för lovsången och ungdomsarbetet. Dessutom ansvarar han bland annat för Arkens café som han ser som en möjlighet att få lyfta upp och uppmuntra människor. Under bara några år har Jesus förvandlat allt och gett livet en helt ny inrikting. Nedan kan du både läsa och höra hur Jesus lyfte Toni ut ur mörkret och helade honom från djupa sår.

Så här skrev Toni i februari 2017 när han hade gått ca ett halvår på Upprättelselinjen:

När jag för första gången fick träffa Jesus hade jag grov ångest, djup depression och jag hade tablettmissbruk. Jag var en hemsk människa som utnyttjade allt som jag kunde utnyttja och jag kunde varken visa eller ta emot kärlek. Jag hade sedan under ca två och ett halvt år tillbaka haft självmordstankar. Jag hade grova självdestruktiva tankegångar och gick även till handling många gånger. Jag var ett hopplöst fall i mångas ögon och även i mina egna.

Men så såg inte Jesus på mig utan det första jag fick höra när jag tog emot Jesus i mitt hjärta var att han älskade mig. Han hade utvalt mig innan jag hade ens blivit till eller var påtänkt. Och jag trodde att saker skulle börja lugna sig i mitt liv när jag tog emot Jesus, men allt rasade samman runt omkring mig. Alla vänner jag då hade försvann och även familjemedlemmar tog avstånd mot mig. Det var även andligt det hände saker eftersom jag innan hade hållit på med ockultism/satanism. Därför skrek allt som jag hade inom mig rakt ut när ljuset började komma in i mitt liv. Hade det inte varit för några väldigt goda vänner, och idag mina förebilder, hade jag nog inte klarat att hålla mig kvar i Kristus.

Sakta men säkert började Gud plocka bort saker från mitt liv och han lade till nya saker och det kom nya människor i min väg. Jag tog steget och åkte upp hit till Arken på en Jesus Helar och Upprättar-konferens. Jag bestämde mig samma helg att döpa mig under söndagsgudstjänsten. Det var helt otroligt då det var en människa som fick en syn om att dopvattnet blev kolsvart efter jag stigit upp. Under den tiden snusade jag mycket lössnus, och jag blev utfrågad om jag hade släppt en dosa snus i dopgraven, men jag hade dosan på mig. Alltså var det så mycket mörker i mig som släppte då och mitt liv blev mer upprättat.

Det som var det absolut största som hänt mig var när jag beslutade mig för att flytta upp hit till Stockholm och börja Upprättelselinjen. Bara på de här få månaderna har Gud hunnit göra så mycket. Man kan knappt tro att jag är samma person. Bara under första förbönssamtalet kunde jag börja känna kärlek från Gud, men också till människor som jag innan hade tyckt var både pi och pä. Så många sår från min barndom började läka ihop, vilket jag trodde att jag skulle få gå med livet ut. Den glädje jag känner är något utöver det vanliga. Innan hade jag varit nöjd om jag hade fått känna glädje nån gång då och då, men nu känner jag glädje varje dag. Jag kan verkligen fröjda mig i Herren samtidigt som allt stormar runt omkring mig. Alltså, om man summerar de här tre åren som jag har varit frälst, så har Gud hunnit göra så mycket att jag knappt kan tro det själv. Han har gjort massor under de här få månaderna som jag har gått i bibelskolan. Jag ångrar inte en sekund att jag tog detta beslut och gjorde denna investering i mitt liv, för det är precis vad detta har varit och jag önskar att fler människor ska få uppleva det.”

Här kan du också få höra när Toni berättar om vad Jesus gjorde under de första månaderna i bibelskolan: